הרשמה לניוזלטר מקצועי חינם
שם:
דואר אלקטרוני:
 
בטיחות באקסטרים
מאת: רמי שמש



כשמדובר בבטיחות, מיד חושבים על אירוע רגוע ושלו. שבו מתקיים מופע נחמד וקהל נלהב. אולם, כשמדובר על בטיחות באירוע אקסטרים, מיד מורמת גבה. שכן האירוע מטבעו ניחן באופי מעורר סכנה המוצף בכמות אדרנלין  לא מבוטלת. אם כן, כיצד בכל זאת מקיימים אירועים מסוג זה, אם בכלל, ומהם הדגשים הבטיחותיים שצריך לתת עליהם את הדעת?

במהלך חודש ספטמבר האחרון התקיים אירוע אקסטרים במכון וינגייט. את האירוע ארגנה חברת "ביס אירועים" שבראשה עומדים איתי דור וירון ברבי. האירוע התקיים במשך יומיים, נחל הצלחה, והביא את אירועי האקסטרים לראש רשימת אירוע האדרנלין של השנה.
תחרות זו, בשונה מתחרויות אקסטרים אחרות שהתקיימו בעבר, בדרך כלל באופן פיראטי, התאפיין בתמיכה ובליווי של משרד הספורט של מדינת ישראל, תוך שימת דגש על נושא הבטיחות באירועים, והפיכתו לספורט מוטורי רשמי, שמשרד הספורט מכיר בו, וזה ההישג הגדול. כמו כן האירוע קיבל תמיכה מצד הרשות לנהיגה ספורטיבית, התאחדות הספורט המוטורי בישראל, מועדון מוטוקרוס הישראלי, מכון וינגייט וכן עיריית נתניה.

בתכנון האירוע עמדו בפני אתגרים לא מעטים, שבעיקר נובעים מחוסר ידע ומחוסר היכרות עם הספורט המוטורי המסוים הזה.
יאמר לזכות מארגני אירוע האקסטרים של מוטוקרוס, כי הם עדכנו אותנו בכל הידע הדרוש להצלחת האירוע. מסתבר שהספורט המוטורי הספציפי הזה כולל "משוגעים" רבים ואירועים כאלה כבר נעשו בעבר באופן בטוח במקומות רבים בעולם.

מקצוע הבטיחות מתבסס על האמרה כי, כל דבר וכל תחום שבו אתה לומד את כל הרעות החולות שלו על בורין, התופעות השליליות שבו אינן יכולות לעולם לפגוע בך.

ועל כן נרתמנו למשימה ללמוד את התחום מכל ההיבטים, בכדי לקבל ניסיון מקסימאלי בליווי של אירועים מסוג זה.

תאור אירוע האקסטרים במכון וינגייט

האירוע כלל שלושה מתחמים עיקריים. המתחם העיקרי והחשוב הינו אתר הרכיבה על האופנועים, הבנוי בד"כ מערימות עפר, המהוות את מסלול המכשולים ואת רמפות הקפיצה הענקיות הכ"כ מלהיבות את הצופים.
אולם, כידוע הצגה ללא קהל כאילו לא התקיימה כלל, אז האתר השני בחשיבותו הינו אתר הצופים. בחלק זה חשוב להבין כי הקהל הינו הטרוגני. הכולל מבוגרים, הנותנים דרור לדמיונם ומאוד נהנים לראות את המופע המרהיב של אופנוענים שכוח המשיכה לא חל עליהם. כמו כן, הקהל מורכב גם מבני נוער וילדים.
המתחם השלישי, הינו מתחם של המשתתפים עצמם, זהו מתחם הכולל עמדות רישום, וכל חברות מתן השירותים, ותחזוקה לאופנועים המשתתפים. אתר זה על פי רוב מרוחק ממתחם הקהל ולא כ"כ גלוי לעיניו.

















בטיחות

חשוב לתכנן את המתחם הכולל קהל בצורה הבטוחה ביותר. גם ילדים וגם בוגרים, לא אחת, מוצאים את עצמם, בחוסר תשומת לב, קרובים מאוד למסלולי הרכיבה ומסכנים את עצמם. ועל כן, יש להקפיד לתחם את אזור הקהל כך שהקהל לא יוכל לעבור ולחצות את קווי הרכיבה לעבר המסלולים. יש להקפיד על רשתות צל, בכדי למנוע אפשרות של מכות שמש והתייבשות. לא אחת משלבים באירועים מסוג זה נקודות מכירה למזון ומשקאות, ובמת הענקת הפרסים לזוכים בתחרות . מתקני הבמה למיניהם וכן רשתות הצל, נבדקות ע"י מהנדס קונסטרוקציה מוסמך.
גם למתחם הכולל את משתתפי האירוע דורש כללי בטיחות משלו. לצורך שמירה על בטיחות הרוכבים אנו מסמנים ע"י סרטי סימון זוהרים את המסלול עצמו. שכמו כן, פזורים לאורך מסלול המרשלים (סדרן), שתפקידם להזהיר את הרוכב על סיום רמפת הקפיצה או מכשולים גדולים הקיימים בשטח.


עמדות נוספות הקיימות באירוע: עמדות צלמים, שלט התחלה וסיום של המסלול, עמדת מד"א וכיבוי אש.
לא הגעתם לאירוע? לא נורא, אירוע נוסף יתקיים עוד כחודש וחצי, והשאיפה שכל חודש וחצי יתקיים אירוע נוסף במתכונת דומה, (סך הכל 8 אירועים בשנה).

בהצלחה.

 

 


 

צור קשר מהיר
* שם
* דוא"ל
* טלפון
הודעה
 

טלפון: 03-7647000 פקס: 03-7647001 דואר אלקטרוני:  office@rsgd.co.il                                           
כתובתינו: ד"ר אלי תבין 9 תל אביב 69629
                 ©כל הזכויות שמורות לחברת רשגד בע"מ                                                                    
099logo.png