מדרגות ובטיחות במבני ציבור

חומרים חסיני אש במבני ציבור ומקומות בילוי
6 בינואר 2019

מדרגות ובטיחות במבני ציבור


מאת: רמי שמש

משחר ההיסטוריה קיימות מדרגות. המדרגות משמשות אותנו להגיע ממפלס אחד למפלס אחר מבלי להתאמץ יותר מדי. המדרגות בהיסטוריה היוו דרך לאמצעי פולחן, למשל בני האנקה בדרום אמריקה תכננו את המדרגות כך שכדי להגיע למקדש עלו מאות מדרגות, לעומת מדרגות חולדה בכניסה לבית המקדש בירושלים שהיו שונות בשלחים ולא אחידות בגודלן ובגובהן, וסימלו את החיבור לאדם ולמקום הקדוש. במרוצת השנים המדרגות הפכו לאלמנט ארכיטקטוני המשפיע על העיצוב והאווירה במקום. אדריכלים שונים מוצאים סוגי מדרגות יצירתיים ומעניינים, המדרגות כבר אינן רק פריט המגשר בין מפלסים שונים, אלא אלמנט המהווה סטאטוס של בורגנות ואפיון של מקומות. אולם, למרות החיוניות במדרגות והשתלבותן באדריכלות וביופי של המקום רוב התאונות מתרחשות כתוצאה מנפילה ממדרגה. או ממפלסים שונים, כיצד אנו בונים מדרגות נכונות מבחינה בטיחותית. על מה צריך לשים דגש ועל מה אסור לוותר כשמתכננים אותן?

חשוב לתכנן את המדרגות על פי חוק תכנון ובניה ולהתחשב בכל החוקים והתקנות. רצוי מאוד לתת למהנדס בניין או לאדריכל לתכנן את המדרגות כדי למנוע את עוגמת הנפש של בנית מדרגות אשר לא עומדות בדרישות התקן. במצב כזה אתם עלולים לסכן את את המבלים במקום שלכם, ולהיות חשופים לתביעות במקרה של נפילה ופציעה. כמו כן יש סיכוי גדול מאוד שלא תוכלו לקבל רישיון עסק. במאמר זה אביא לכם על קצה המזלג את הדברים העיקריים שיש לשים עליהם את הדגש בתכנון המדרגות, ולמעוניינים להעמיק יותר בנושא ניתן לקרוא בתקן.

ראשית, להלן הבהרה על מספר מושגים הקשורים למדרגות:

שלח - (נקרא גם מדרך) החלק עליו דורכים בזמן העלייה.

רום - הפרש הגבהים בין שני שלחים עוקבים.

מהלך - רצף של כמה שלחים ורומים.

פודסט - מישור אופקי המהווה הפסקה בין שני מהלכי מדרגות. מישור כזה דרוש כדי לאזן את מאמץ העלייה במדרגות וכדי לאפשר בניית מדרגות במתלול נוח בצמוד לשטח קרקע שאינו תלול דיו.

גרם מדרגות - מערכת אחת של מדרגות הבנויה לרוב מכמה מהלכים ולפחות פודסט אחד באמצע.

הכלל החשוב ביותר בבנית מדרגות:

63> פעמיים רום + שלח > 61

מדרגות במקומות ציבוריים

במקומות ציבוריים התקן קצת יותר מחמיר במקרה של מדרגות מאשר בבתים פרטיים, כיוון שמדובר בשלום הציבור, כמות האנשים היא שונה, ההתרחשויות במקום (מוזיקה, פטפוטים) מסיחות את הדעת של המבלים והמשתמשים במדרגות, התאורה לא תמיד חזקה, כמות האנשים העולים והיורדים בו זמנית גדולה, וישנו גם נושא של פינוי המבלים במקרה של שריפה או אירוע חבלני, ולכן החוק מחמיר בנושא של מדרגות במקומות ציבוריים. כמעט בכל מועדון או מבנה בו אני מתבקש לתת את התייחסותי המקצועית אני נתקל בנושא המדרגות ואני רואה כי קיימת בורות רבה בתחום זה ולכן אני כותב כתבה זו. כשמתכננים מדרגות במקומות ציבוריים יש לתכנן מדרגות בקו ישר ולא בצורה מתעגלת. אסור לשימוש כל סוג של גרם אחר כדוגמת "גרם לולייני", "גרם בעל שלח מתחלף" גרם בעל מדרגות משולשות וכו'. חל איסור מפורש על שימוש ב"גרם מדרגות לולייני" כמוצא בטוח כהגדרתו בחוק, ובכל המקומות בהם הותקן גרם זה והמקום שימש להתקהלות של אנשים, הגרם הוסר והוחלף בגרם ה"מרובע" והתקני.

אני זוכר מקרה בו נתקלתי באולם אירועים גדול וידוע ביפו בו נתנו הנחיות לבניית גרם מדרגות מרכזי במבנה, רוחב הגרם היה צריך להיות 165 ס"מ לפחות, הועברו אלי תוכניות מהמעצב של האולם וסומן בתוכניות כי רוחב הגרם הינו 165 ס"מ כנדרש ואישרתי אותו, אולם, לאחר שהותקן הגרם במדידה שביצעתי בשטח התגלה כי רוחב המדרגות אכן יוצר ברוחב המתאים אך הפודסט שהינו משטח הביניים המגשר בין שני מהלכי המדרגות יוצר ברוחב הקטן מ-150 ס"מ... חשוב לציין כי כשמתכוונים ברוחב גרם המדרגות הכוונה הינה גם לרוחב הפודסט, כפי ש"חוזק של שרשרת נקבע על פי החוזק של החוליה החלשה ביותר..." כך רוחב גרם מדרגות נקבע על פי הרוחב לאורכו, הצר ביותר. לאורך ניסיוני רב השנים נתקלתי במקומות רבים שבהם מותקנים גרמי מדרגות, התקנים בארץ מתעדכנים מדי פעם ומתאימים את עצמם לתקנים בינלאומיים שונים, לדוגמא: בעבר גרם מדרגות הקטן מ-110 ס"מ חוייב במאחז יד בצד אחד בלבד של הגרם, כיום לאחר הרוויזיה החדשה נדרשים שני מאחזי יד בכל סוג של גרם מדרגות ובכל רוחב. לעיתים, בעיקר במקומות קטנים כדוגמת פאבים שכונתיים או לחילופין במבנים לשימור בהם בנו את הגרמים בצורה השונה מהיום, אני נתקל בגרמים שצריכים הרבה יצירתיות בכדי להכשירם לתקנים הרלוונטים בכדי שניתן יהיה להשתמש בהם כיאות, כמעט בכל הפעמים בהם אושרו גרמי מדרגות שלא על פי התקנים נגרמו בהם נפילות או תקלות לאורחי המקום.

לאחרונה נתבקשתי לתת חוות דעת לפאב שכונתי קטן ברחוב "דרך יפו" בו מותקן גרם מדרגות לולייני המקשר בין אולם הכניסה לגלריה המותקנת במקום, בשיחה עם מנהל המקום התברר כי אורח של המקום בעת שעלה בגרם המדרגות לקומת הגלריה החליק ואיבד את אחיזתו במאחז היד הקבוע של הגרם ונפל לאחור וראשו נחבט ברגל השולחן שמוקם בתחתית הגרם ונפצע קשה וככול הנראה לא יחזור לעצמו.... בשיחה נוספת עם עובדת המקום נתגלה לי כי המלצריות עצמן, מתוך אינטואציה פנימית הודיעו לבעל המקום כי אינן מעוניינות להשתמש בגרם זה וכי הן פוחדות לעלות עליו וכי אינן רוצות לשרת את באי אורחי הגלריה. במקום הותקן גרם לולייני, גרם זה אסור לשימוש במקומות המונים וכדרך מוצא בטוח ולא ביכדי!. תקלות רבות נגרמות בגרמים אלו, האדם היורד בהם עקב התנועה המעגלית של הירידה לא אחת מאבד את חוש הכיוון שלו בקצה הגרם ורוחב המדרגות בחלק הפנימי של הגרם, בצמוד לעמוד המרכזי הינן קטנות ביותר וגורמות לאיבוד אחיזה ומחייבות לרדת בחלקו החיצוני של הגרם ולא בשימוש בכל רוחב הגרם כנדרש. לפעמים יש מצב שבו מספר אנשים עולים ומספר אנשים יורדים באותו הזמן. וכתוצאה מכך מישהו נאלץ להשתמש בחלק הצר והפחות בטוח של המדרגות. אני ממליץ ואף דורש כי במקומות בהם אני מטפל לא יותקנו גרמי מדרגות מסוג זה ודורש להחליפם מיד עם הגעתי לאתר.

מתי כן ניתן להשתמש במדרגות לולניות?

גרם מדרגות זה מיועד למקומות ויכול לשרת עד 5 אנשים בסה"כ, משרת חללים טכניים בהם נדרש עובד טכני אחד או שניים לטיפול בחדרי הסקה, חדרי דודים וכו'. או בבתים פרטיים. במקרים אלו מספר האנשים המשתמשים במדרגות קטן יותר, והשימוש במדרגות מוכר למשתמשים בו.

גרם קשתי

גרם נוסף הקיים באתרים וכי כן מאושר לשימוש במקומות ציבוריים על פי חוק תכנון ובניה הינו גרם קשתי, גרם זה הינו גרם שבו הרדיוס הקשתי של הגרם הינו גדול וכי התחלואים של הגרם הלוליני הוצאו ממנו, אנו נתקלים בגרם מסוג זה בבית ציוני אמריקה בתל אביב, במלון דן באילת, בבניין המוזיאון החדש בסמוך לבית המשפט בתל אביב ובמקומות רבים נוספים. לגרם זה כללים מסויימים המאפשרים שימוש בו בדרך מוצא בטוח: אם רוחב הגרם מוגדר באות R, אזי הרדיוס של הגרם בצד הפונה על מרכז הסיבוב של הגרם יהיה לפחות באורך R2. שמירה על כלל זה גורמת לגרם להיות בעל רדיוס סיבוב כזה המאפשר ירידה בטוחה, מאפשר לחלק הצר של המדרגה להיות ברוחב כזה המאפשר ירידה בטוחה בגרם ועוד.

חומרים

החומרים מהם עשויים גרמי המדרגות הינם מגוונים והשימוש בארבעת החומרים המובילים נותן פיתרון שונה לכל אחד מהם:

בטון/אבן – גרם העשוי מבטון או מאבן הינו גרם העמיד בפני שריפות, על פי רוב חזק במיוחד ועמיד בכל הדרישות הן של כיבוי אש והן של משטרת ישראל. חשוב מאוד להתקין בכל קצה מדרגה סף המונע החלקה.

פלדה – גרם זה חייב להיות בעל שטח פנים עליון מרוג, כלומר מחוספס ואינו מאפשר החלקה, גרם זה הינו נפוץ מאוד הן בתוך מבנים ובמיוחד כמדרגות חוץ.

עץ – מדרגות עץ הינן מדרגות שהיו נפוצות מאוד בעבר, בגלל העמידות הטובה של החומר והיכולת להתאים את המדרגות ע"י עבודת אומן למקומות קטנים. מדרגות מעץ היו נפוצים מאוד במהלך המאה הקודמת, אנו נתקלים בגרמים אלו בתחנת הרכבת מנשיה כעליה למשרדי ההנהלה, ביפו העתיקה בתוך המבנים, בטירות עתיקות וכו'. גרם זה הממוקם בתוך המבנה ומשמש כדרך מוצא בטוח מצריך טיפול בחומר מעכב בעירה המעלה את עמידותו לשריפה.

זכוכית – מדרגות מסוג זה הינן מדרגות חדשות יחסית המשתמשות בטכנולוגיה עכשוית של ייצור זכוכית בעלת כושר נגיפה גדול וחוזק מצויין. מדרגות אלו מיוצרות בעוביים שונים בהתאם לרוחב המדרגות, על פי רוב הקונסטרוקציה הנושאת של המדרגות עשוייה מפלדה ועליה מונחות המדרגות מהזכוכית, דוגמאות למדרגות מסוג זה ניתן למצוא במגדל המוזיאון בסמוך לבית משפט השלום בתל אביב, במלון דן בעליה מלובי הכניסה ללובי העליון ובמקומות רבים אחרים. חשוב מאוד במדרגות מסוג זה ליצור ע"י התזת חול בקצות המדרגות סף המונע החלקה, בכלל הגימור של המדרגות והרצון לשמור עליהם שקופות הן חלקות מאוד ועלולות לגרום ליורד בגרם להחליק.

עם השנים חגיגות העדלאידע נעשות יותר ויותר מרהיבות וההשקעה גדולה ומרובה. כיום בישובים השונים ברחבי הארץ לא מסתפקים בכמה בובות פשוטות, אלא בונים פסלים ענקיים בתלת מימד ע"י מיטב האמנים הקיימים בארץ ולעיתים אף מחו"ל. המתקנים גדולים ומרהיבים וכן עשויים מחומרים מגוונים יותר מבעבר.

מזה כ-15 שנה חברת רשגד מלווה עיריות שונות באירועי העדלאידע. חברתנו מלווה את האירוע משלבי התכנון הראשוניים של המסלול וכל האישורים הנדרשים להפקת האירוע וכן את המתקנים עצמם החל משלבי התכנון המוקדמים כלומר, עוד בשלב הסקיצות והתכנון הרעיוני של הדמויות אותם מעוניינים לבנות, דרך שלבי היצור במפעל והרכבתם על גבי המשאיות ועד לנסיעה לאורך נתיב העדלאידע בפורים עצמו.

חשוב מאוד לוודא שתהלוכת העדלאידע תהיה מלווה ע"י מהנדס בטיחות הבקיא ברזי המקצוע ומכיר היטב את הד

רישות והחוקים לגבי כמויות קהל (על פי רוב ילדים), על תפעול המשאיות בזמן התערוכה וכמות האנשים המותרת על כל משאית, כמו-כן עליו להכיר את הסכנות מניסיון אירועים קודמים, ותכונות החומרים השונים (קלקר, קרטון, נייר, ברזל או בטון) מהם עשויים המתקנים והדמויות. כל זאת על מנת לאפשר את רמת הבטיחות הגבוה ביותר באירוע.

איך מתכננים את המיצגים בצורה בטיחותית?

המייצגים מורכבים מקונסטרוקציה פנימית (שלד) העשויה

תפאורת המייצגים עשויה מחומרים שונים, יש להשתמש לוודא כי החומרים אינם דליקים ועומדים בתקנות בטיחות אש בכדי למנוע התלקחות במקרה של זריקת נפצים על המיצג. בד"כ מפלדה, ועליהם מולבשת התפאורה. קונסטרוקציית הפלדה חייבת להיות מחוברת או ע"י ברגים או ע"י ריתוך לבסיס המשאית על מנת ליצור יציבות מרבית של המיצג גם בעת נסיעה. לעיתים המציגים נשענים עליהם ובמידה והפסלים אינם מחוברים חזק כראוי זה עלול להוות סכנה.

במידה והמיצג עשוי מקלקר יש לבחור סוג של קלקר מחומר כבה מאליו. בובות העשויות מעיסת נייר חייבות להיות צבועות בצבעים לא רעילים אשר אינם מכילים עופרת. על-פי-רוב משתמשים בצבעים על בסיס מים אך לעיתים, בגלל שבפורים עשוי לרדת גשם, משתמשים בצבעי שמן. בכל מקרה תמיד יש למרוח על המיצג חומר מעכב בערה.

מאחזי יד

גם למאחזי היד חשיבות מרובה, הן מונעות נפילות, ועוזרות לנו לעלות בבטחה. אולם ישנם מאחזי יד מסוכנים למשתמשים העלולים לגרום לכשל בטיחותי במיוחד כשמדובר בילדים. גובה מאחז היד הינו 90 ס"מ בחלק המשופע ו 110 ס"מ בחלק האופקי (בפודסט). כאשר מדובר במעקה בעל שלבים אנכיים יש להקפיד על מרחק של 10 ס"מ מכל שלב. בכדי שילד לא יוכל להכניס את ראשו בין השלבים ולהתקע. במעקות בעלי שלבים אופקיים (כמו סולם) ישנה בעיה. ילד עלול לטפס על השלבים ולסכן את עצמו. במידה ובכל זאת משתמשים במאחז עם שלבים אופקיים יש לתת למעקה מאחז יד אשר בולט 20 ס"מ פנימה וכך קשה לטפס על המעקה. ואם ען מטפסים זה הרבה פחות מסוכן.

x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.