מיוחד לפורים – יודעים לעשות בטיחות בעד-לא-ידע

רשגד בצופים
31 בדצמבר 2018
חומרים חסיני אש במבני ציבור ומקומות בילוי
6 בינואר 2019

רשגד בצופים


כיצד מתכננים עדלאידע בטיחותית וללא תקלות?

מאת: רמי שמש

"חייב אדם להתבשם בפורים עד שלא יידע (להבחין) בין ארור המן לברוך מרדכי", כך כתוב במגילה ואין ספק שזאת אחת המצוות המהנות שיש לקיים. אנחנו מחכים לחג פורים כל החורף ומצפים לקבל ולחגוג אותו במלוא השמחה הראויה, ילדים ומבוגרים כאחד, והמאורע הנפוץ ביותר בחג הזה הוא העדלאידע.

העדלאידע היא תהלוכת מיצגים/הפסלים המולבשים על גבי משאיות מקושטות. את המשאיות מלווים להקות רקדנים, נגנים וליצנים והשמחה גדולה. בנוסף, מלווה התהלוכה בהופעות, מתקני שעשועים ביתנים למכירת מזון ומשחקים. העדלאידע הפכה להיות מסורת בערים רבות. לעיתים, מאופיינת התהלוכה בנושא מסוים כלשהו- סיפורי התנ"ך, אגדות ילדים, איכות הסביבה וכו'.

עם השנים חגיגות העדלאידע נעשות יותר ויותר מרהיבות וההשקעה גדולה ומרובה. כיום בישובים השונים ברחבי הארץ לא מסתפקים בכמה בובות פשוטות, אלא בונים פסלים ענקיים בתלת מימד ע"י מיטב האמנים הקיימים בארץ ולעיתים אף מחו"ל. המתקנים גדולים ומרהיבים וכן עשויים מחומרים מגוונים יותר מבעבר.

מזה כ-15 שנה חברת רשגד מלווה עיריות שונות באירועי העדלאידע. חברתנו מלווה את האירוע משלבי התכנון הראשוניים של המסלול וכל האישורים הנדרשים להפקת האירוע וכן את המתקנים עצמם החל משלבי התכנון המוקדמים כלומר, עוד בשלב הסקיצות והתכנון הרעיוני של הדמויות אותם מעוניינים לבנות, דרך שלבי היצור במפעל והרכבתם על גבי המשאיות ועד לנסיעה לאורך נתיב העדלאידע בפורים עצמו.

חשוב מאוד לוודא שתהלוכת העדלאידע תהיה מלווה ע"י מהנדס בטיחות הבקיא ברזי המקצוע ומכיר היטב את הד

רישות והחוקים לגבי כמויות קהל (על פי רוב ילדים), על תפעול המשאיות בזמן התערוכה וכמות האנשים המותרת על כל משאית, כמו-כן עליו להכיר את הסכנות מניסיון אירועים קודמים, ותכונות החומרים השונים (קלקר, קרטון, נייר, ברזל או בטון) מהם עשויים המתקנים והדמויות. כל זאת על מנת לאפשר את רמת הבטיחות הגבוה ביותר באירוע.

איך מתכננים את המיצגים בצורה בטיחותית?

המייצגים מורכבים מקונסטרוקציה פנימית (שלד) העשויה

תפאורת המייצגים עשויה מחומרים שונים, יש להשתמש לוודא כי החומרים אינם דליקים ועומדים בתקנות בטיחות אש בכדי למנוע התלקחות במקרה של זריקת נפצים על המיצג. בד"כ מפלדה, ועליהם מולבשת התפאורה. קונסטרוקציית הפלדה חייבת להיות מחוברת או ע"י ברגים או ע"י ריתוך לבסיס המשאית על מנת ליצור יציבות מרבית של המיצג גם בעת נסיעה. לעיתים המציגים נשענים עליהם ובמידה והפסלים אינם מחוברים חזק כראוי זה עלול להוות סכנה.

במידה והמיצג עשוי מקלקר יש לבחור סוג של קלקר מחומר כבה מאליו. בובות העשויות מעיסת נייר חייבות להיות צבועות בצבעים לא רעילים אשר אינם מכילים עופרת. על-פי-רוב משתמשים בצבעים על בסיס מים אך לעיתים, בגלל שבפורים עשוי לרדת גשם, משתמשים בצבעי שמן. בכל מקרה תמיד יש למרוח על המיצג חומר מעכב בערה.

במידה ובונים במות או פלטפורמות שעליהם עומדים מציגים, על אחת כמה וכמה ילדים, קיימת חובה יתרה לבדיקת יציבות המתקן. בדיקת חיבור הבמה למשאית איננה מספיקה- יש לבדוק גם את יציבות הבמה/הפלטפורמה עצמה. כל נדנוד כתוצאה מנסיעת המשאית (האצה או בלימת פתע), מפעיל כוחות גדולים, והופך להיות קריטי יותר ככל שהמשקל על הבמות גדול יותר.

על מנת לייצב את הבמה ולהפחית את השפעת הנדנודים בעת הנסיעה יש להתקין מוטות אלכסוניים בין מוטות הבמה. בדיקת המתקן והמצאות אלכסונים בין המוטות הינה חובה. חשוב מאוד להקפיד שלא יהיו ברזלים בולטים, חוטים, עמודונים, בורגי חיזוק וכדומה חשופים על הפלטפורמה העליונה של

המיצגים. יש להתחשב בכך שילדים עומדים על הפלטפורמות ועלולים למעוד, או להיפצע מאלמנטים אלו.

דבר חשוב נוסף: חובה להתקין על המשאית גדר או מעקה עשויים מכבלים חזקים בכדי שהילדים המציגים לא יפלו.

בטיחות המיצגים

חשוב להקפיד לערוך סיור מקדים הכולל: חזרות של הילדים על המתקן לצורך הכרת הסביבה ומיקומו של כל ילד, הצגת כל הסכנות הכרוכות בעליה על המשאית- אלמנטים שאסור לגעת בהם, אפשרויות המילוט במקרה של סכנה, וכל הפעולות שעליהם להימנע מלעשות- לדוגמא:

המיצג עשוי מקלקר בעוביים שונים, הקלקר צבוע ולא תמיד יודעים היכן ניתן לדרוך והיכן לא. יתכן שהילד תוך כדי התלהבות יעלה ויטפס על חלק של המתקן שאינו מיועד לשהיית אנשים, דבר העלול להוביל לקריסת אותו חלק ולפציעה.

באזורים שבהם עומדים הילדים חייב להיות אלמנט קשיח בו הילדים יכולים להיאחז. חשוב לזכור כי מדובר במשאית נוסעת ועל הילדים לעמוד בצורה יציבה על המתקן.

תכנון האירוע

האירוע חייב להיות מוצג במפות מפורטות המתארות את מיקומם של כל העמדות באירוע- במות, ביתנים, דוכני מזון, עמדות כיבוי/מד"א, חפ"ק, שירותים וכו'. מסלול האירוע חייב להיות מתואם מראש ויש לתאמו מול כל הגורמים הנוגעים בדבר- משטרה, מד"א, כיבוי ועירייה. המשטרה אחראית על חסימת הרחובות הרלוונטיים , הכוונת הקהל לאזורי חניה ולמקום האירוע. יש ליידע מראש את הציבור בחסימת הרחובות ע"י שילוט מתאים ולכוונם לדרכים חלופיות.

בטיחות הקהל והמציגים בתהלוכה:

מסלול התהלוכה צריך להיות מגודר ע"י חבלול על-מנת למנוע אפשרות של ירידת קהל לנתיב הנסיעה של המשאיות. קיים סיכון רב בכניסת הקהל למסלול- ילד הרץ לכביש עלול להוביל לבלימת פתע של המשאית דבר שיסכן הן את המציגים והן את הילד עצמו.

המלצתנו היא שרק ילדים מגיל 10 ומעלה יציגו על המשאית, למרות שאין חוק מוגדר לכך.

יציאת המשאיות למסלול:

יציאת המשאיות למסלול תתואם ע"י מבוגר אחראי שתפקידו ליצור מרווחים ברורים בין מיצג למיצג ולמנוע לחץ ביציאה. עפ"י רוב, קבוצות ילדים רוקדים לפני ואחרי כל מיצג ויש לאפשר מספיק מקום ומרחב כדי שהמשאית שמגיעה מאחור לא תתקרב לילדים.

מהירות הנסיעה צריכה להיות כקצב ההליכה ועומדת על כ-4-5 קמ"ש. יש לתת הדרכות ודגשים לנהגי המשאיות לגבי מהירות הנסיעה ונוהל בלימת פתע.על כל משאית או מיצג חייב להיות ממונה אחראי משאית וכמו-כן, על כל קבוצת רוקדים אחראי קבוצה מבוגר מעל גיל 18. יש לקבוע מראש אזור התכנסות למשאיות לצורך הכנה ובדיקות של המהנדסים לפני יציאתן לשטח, אזור זה, על פי רוב, יהיה גם מקום ההתכנסות לאחר סיום העדלאידע ולפני חזרת המשאיות למפעל.

אנו מאחלים לכולכם חג פורים שמח ובטוח.

זכרו לשמור על כל כללי הזהירות והבטיחות להצלחת האירוע, והחשוב מכל – בלו בנעימים.

x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.