בטיחות במופע ספיריט אוף דה דאנס
29 בדצמבר 2018
תיק שטח לבניינים
29 בדצמבר 2018

בטיחות באירועי פורים


בטיחות באירועי פורים

מאת: רמי שמש

כולם מכירים את ההמלצה "ושמחת בחגיך". בחג פורים זוהי לא רק המלצה אלא אף מצווה. פורים הוא אחד החגים המאפשרים אינספור של בילויים, בין אם זה בילויים משפחתיים הכוללים תרבות בילוי לגיל הרך, מסיבת פורים מדליקה, מסיבות רחוב ואיך אפשר בלי ה"עדלאידע" הידועה. אולם באירועים מעין אלו ישנה התקהלות, ובניות קונסטרוקציות למיניהן. וחובת מפיקי האירוע הוא לדאוג לבטיחותם ולשלומם של המבלים שיחזרו הביתה עם שמחה בלבם. בכתבה זו ריכזתי עבורכם חלק מפעילויות הפורימיות השכיחות והאופייניות וכיצד ניתן להתכונן מבחינת הבטיחות לאירועים מסוג זה.

העד לא ידע

אחד מאירועי הפורים הנפוצים ביותר היא תהלוכת העד לא ידע. העד לא ידע היא תהלוכת מיצגים הנוסעת על משאיות מקושטות, והשמחה גדולה. חשוב עוד בתחילת הדרך לידע את יועץ הבטיחות בכל סוגי המיצגים שיהיו באירוע. יש להציג בפני המהנדס את דרך העמדת וייצוב המיצג, וכן לתת אינפורמציה לגבי החומרים שממנו הוא עשוי. כמו כן סידורי הבטיחות באירוע שכזה מאוד קריטיים. חובה להתייחס לעניין התנהלות הקהל, המציגים ונסיעת המשאיות. לקריאה מורחבת בנושא לחצו על הלינק:

https://www.rsgd.co.il/viewArticle.aspx?articleID=34

מסיבות פורים

אין כמו מסיבת פורים היתולית להשביח את השמחה בליבנו. במידה ומתחשק לכם לארגן מסיבה בין אם זה בביתכם הפרטי ובין אם זה במועדון כדאי שתדעו כמה דברים. כשאתם לוקחים אחריות על הפקת אירוע חשוב לדעת שאתם צריכים לבדוק את נושא הרישיון אחרת תוציאו הון על אוכל, שתייה, מוזיקה שיגמרו בהמון עוגמת נפש. על פי חוק רישוי עסקים באירועים המוניים תחת כיפת השמיים, אירוע מעל 1,000 איש נחשב כאירוע המוני. אולם לאחרונה פרסמה משטרת ישראל בפריט 7.7 ה', הדן באירועים תחת כיפת השמיים, כי כל אירוע מעל 200 איש מצריך התייחסות של המשטרה. אירוע במקום שאין בו רישיון עסק דורש רישיון לאירוע חד פעמי, או אירוע במקום שאינו מיועד לאספה. גם אם יש למקום רישיון עסק אך שיניתם ללילה מסוים את ייעודו של המקום לצורך מסיבה אתם צריכים רישיון. למשל אם יש לכם מסעדה ואתם רוצים לקיים בה מסיבת ריקודים לערב אחד בלבד. כמו כן, במידה והוספתם פריטים באירוע כגון ספות, שולחנות, במה, פנסי תאורה ועוד, חשוב להביא מהנדס קונסטרוקציה לבדיקת המתקנים אחרת תהיו חשופים לתביעות ממשתתפי האירוע במקרה של פגיעה. אירועים המתקיימים במקומות סגורים מחויבים בכל כמות של קהל ברישוי עסק. חוק רישוי עסקים, מחולק לפריטים שכל פריט מגדיר יעוד מסוים (הופעת אומן, השמעת מוזיקה וריקודים, צריכת משקאות משכרים, ועוד). לכל פריט רישוי יש את הדרישות המיוחדות לו והגדרה לאיזו רשות יש לפנות לקבלת האישור (משטרה, כיבוי, משרד הבריאות, איכות הסביבה וכד').

כמו כן חשוב לקחת בחשבון על פי חוק רישוי עסקים, כל מתקן, במה, גשר תאורה, אוהל וכד' מחייב אישור קונסטרוקטור לאחר ההרכבה באתר.

על פי החוק גם אירוע שמחה כמו מסיבת פורים או כל אירוע פרטי אחר כדוגמת ברית, חינה, חתונה בר מצווה וכד' מחייב רישיון עסק גם אם הוא מתקיים בחצר הבית הפרטית. פריט זה (שמחות ואירועים) נתפש אצל רבים המקיימים בחצרות הפרטיים אירועים כפריט שאין מתייחסים אליו. ואינם מגיעים לעירייה לפתוח תיק רישוי לאירוע. השכל הישר אומר כי במסיבת פורים בין חברים, אין מדובר ב"עסק" אלא קומץ חברים המגיעים לחגוג. על פי רוב באירועים מסוג זה לא נהוג להוציא רישוי עסק ורשות האכיפה אף מעלימה עין לעיתים. אולם ברגע שיש תלונות של שכנים, יתכן שהמשטרה תגיע ואף תסגור את האירוע.

אני ממליץ לפנות לעייריה הרלוונטית במכתב בו תפרטו את האירוע, מקום האירוע, סיבת האירוע, שעות, אופי וכמות קהל. אני משוכנע כי תקבלו מכתב שבו יפרטו לכם את הדרישות. רבים חוששים לעשות זאת כי פוחדים לקבל פתאום דרישות מיוחדות, אך עדיף לדעת מראש ולהתארגן. במקרה הכי גרוע פונים ליועץ בטיחות שמטפל בעניין הבטיחות והרישוי, אמנם זה יכול לעלות קצת כסף, אבל יכול לחסוך עוגמת נפש אם תעברו על החוק, ושכנים או מבקרים יתלוננו.

מסיבת רחוב

אחד הטרנדים החדשים של מסיבות פורים שקיבל תאוצה בשנים האחרונות זה מסיבות הרחוב. במסיבת רחוב סוגרים מספר רחובות לצורך אותה מסיבה. מסיבה כזו בהחלט מצריכה רישוי.

מסיבת רחוב ידועה ומפורסמת שמתקיימת בפורים בשנים האחרונות היא המסיבה בפלורנטין. מסיבה זו החלה להתקיים באופן ספונטני. זה התחיל לפני מספר שנים כאשר מספר תקליטנים ובעלי פאבים הוציאו לרחוב רמקולים באופן ספונטני לבאי הרחוב. עם השנים התנהגות זה הפכה למנהג קבוע, כ – 3 פעמים בשנה (אחת מהם בפורים) היו מארגנים את המסיבה הספונטנית הזו, ופלורנטין ביום הזה היתה ממש עליה לרגל. לאט לאט המארגנים נוכחו לדעת שהמסיבה הספונטנית הזו מוצלחת ושישנו קהל המעוניין לבוא ולהשתתף במסיבה. הבעיה הייתה שהמסיבה לא הייתה מאורגנת בצורה חוקית ונכונה. המארגנים קיבלו קנסות ומשטרת ישראל הטרידה אותם בקשיים. למשל כשמשטרת ישראל ממש נתנה קנס לכל מי שיצא עם כוס עם בירה מחוץ לבר. אולם חברת CPR בהנהגת הוד גלבוע ראתה כמה המסיבה הזו רצויה ע"י המשתתפים והחליטה לקיים אותה באופן חוקי ולהוציא רישיון לאירוע הזה, וכך חיי ת"א הסוערים יוכלו להתקיים לרווחת התושבים ומצד שני סידורי הבטיחות והאבטחה יהיו כחוק וגם משטרת ישראל ועיריית ת"א במקום להערים קשיים על המסיבה יהיו שותפים להצלחתה ובטחון המשתתפים באירוע. כיום מסיבת פלורנטין היא אחת מסיבות הפורים הידועות שיש.

אירועים למשפחות וילדים

באירועים המיועדים לכל המשפחה צריך לקחת בחשבון את כמות הילדים שיהיו נוכחים באירוע ואף יקחו חלק פעיל. באירועים מסוג זה יש לשים דגש מיוחד לענייני הבטיחות בגלל אופיים הפעיל של הילדים. ברוב האירועים שלוקחים בחשבון את השתתפותם של ילדים מארגנים מתקנים מתנפחים. באירועי פורים יש לשים דגש מיוחד לענייני הבטיחות בגלל כמות הילדים באירוע. ובכן, אם החלטתם לשעשע את הילדים במתקנים מתנפחים חשוב שתדעו מס' דברים.

ראשית, חייב שיהיה ביטוח בתוקף לחברה שמתקינה את המתקנים המתנפחים, חברות הביטוח אינן אוהבות לבטח חברה שקיבלה תביעות רבות ומעסיקה אנשים לא מקצועיים. יש לדרוש ביטוח בתוקף ואם תקבלו סירוב הסיקו את המסקנות.

לאחר כל התקנה צריך להמציא אישור מהנדס קונסטרוקציה למתקנים המתנפחים. אפילו אם מדובר באירוע קטן של יום הולדת עם מתקן או שניים. אם אתם מודעים לדרישה זו מראש תוכלו לדרוש זאת מראש מהמפעיל. במידה ולא דרשתם זאת מהמפעיל בעת ההזמנה תצטרכו להזמין את המהנדס על חשבונכם, אך אל דאגה, במקרה כזה אתם יכולים להיות בטוחים שעשיתם הכל למען בטחון הילדים באירוע. וכך להיות פחות חשופים לתביעות במקרה של כשל.

חשוב ביותר שהמפעיל יעביר לעובדיו (מפעילי המתקנים) הוראות בטיחות והדרכות כנדרש. וחשוב גם להציב הוראות בטיחות הגבלה והנחיות לשימוש בצמוד לכל מתקן, כל זמן השימוש במתקנים.

אנו מאחלים לכם ולכל בית ישראל חג פורים שמח ובטוח.

x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.