במרכז העיניינים- יתרונות וחסרונות של במת לייהר

ריקוד המכונה
23 בדצמבר 2018
הרשמה לקורס הרפורמה ברישוי עסקים ותכנון בניה
23 בדצמבר 2018

במרכז העיניינים- יתרונות וחסרונות של במת לייהר


מאת: רמי שמש
 

לא אחת אני נתקל בשאלה: מתי כדאי להשתמש, בבמת לייהר ומתי בבמת פודיומים רגילה. על שאלה זו יש להשיב בכמה אופנים, בעיקר מההיבט של השימוש. 

בבמת פודיומים אנחנו משתמשים בבמות עד לגובה של 150-160 ס"מ בלבד, מעבר לגובה זה אנחנו עוברים באופן טבעי לבמת לייהר. זה מגבלה חשובה, ויתרון שיש ללייהר על במת הפודיומים המסורתית. 
 
על פי תקן עומסים ת"י 412 עבור במת אירועים, יש צורך לתכננה לעומס שימושי של 750 ק"ג למ"ר. המחוקק לא מפרט האם הבמה הינה במה של תאטרון או אופרה במבנה קבע ששם ישנן תפאורות גדולות וכבדות הנעות על גבי הבמה, מלגזות הרמה וכו'. שאכן צריך את המשקלים הגדולים הללו, לבין במת מופע המוקמת בגינה ציבורית ועליה שלושה ילדים לשיר שיר בטקס נטיעות בט"ו בשבט. במה שמוקמת למשך מספר שעות מצומצם ואין עליה משקלים גדולים וחריגים... 
 
על פי תקנים באירופה, העומס השימושי של הבמות למופעים שאינם מתקני קבע הינו 500 ק"ג למ"ר בלבד. מספר זה נובע ממספר שיקולים ובחלקם לא הינו חושבים לעולם מהיכן הגיעו... על פי חוקי האיגודים באירופה, מותר לאדם בודד להרים משקל של עד 25 ק"ג בלבד, אחרת צריך שני אנשים לצורך הרמת המשא... משטח של במת לייהר תוכננה מאלומיניום בכדי לעמוד בדרישות האיגודים השונים ולא לעלות על המשקל המותר לאדם בודד. אלומיניום אמנם קל יותר מפלדה, אך גם חוזקו שליש בלבד מחוזקה של הפלדה... כך שמשטח במה של לייהר, בחישוב לנשיאת עומס על הפרופילים מהאלומיניום, מוגבל לעומס שלא יעלה על 500 ק"ג למ"ר בעוד במת הפודיומים, העשויה מפלדה, נושאת עומס של 750 ק"ג למ"ר כפי שמחייב התקן הישראלי. במידה וצריך להשתמש במשטחים מחוזקים, היצרן ייצר משטחים עם חיזוקי פלדה ורק חלק מהספקים בארץ מחזיקים במשטחים אלו, והרוב המכריע של משטחי הבמות של הלייהר בארץ עומד רק בעומס המופחת. 
 
בעיה נוספת של במת הלייהר, הינה העובדה כי המשטח העליון של הבמה פשוט מונח רק על גבי הקונסטרוקציה הנושאת ואינו מחובר אליה כלל... לא אחת נתקלתי באירועים שהניחו על גבי המשטח הזה מסך לדים עם חיזוקים של ברגים אל המשטח והגיעה רוח והפכה את המסך יחד עם התרוממות יחידת הבמה של הלייהר. במקרים אלו קיימת חובה על אחד משני הפתרונות להלן: 
 
1. התקנת תופסנים יעודים מתחת לבמה המקשרים בין יחידת משטח הבמה לבין הקונסטרוקציה הנושאת. (לא לכל הספקים יש את זה). 
 
2. התקנת ראצ'טים מסביב ליחידת הבמה + הקורות הנושאות של הלייהר, כך שבעת רוחות חזקות יחידת משטח הבמה אינו יוכל להתרומם. 
 
 במידה וגובה הבמה עולה על גובה של 160 ס"מ, ניתן להשתמש עדיין בבמת פודיומים מסורתית רגילה בתנאי שבונים שתי במות האחת על גבי השניה (שתי קומות של במות) ומעגנים בינהם. להלן בתמונה של במה מסוג זה שנבנתה בפסטיבל "גשרים בנחל" בשנה שעברה. פתרון זה היה מתבקש עקב שיפוע גדול של הקרקע בסמוך לגדות נחל אלכסנדר עליו התקיים האירוע. הקמת מסכי לדים גבוהים בחוץ באירועים, בהם בונים מסכי לדים גדולים, מצד אחד הם מאוד מרשימים ומהווים מרכיב חשוב בהצלחת האירוע, מצד שני הם מהווים מפגע באמצע האירוע משום שהם מהווים מפרש רוח... 
 
כלל אצבע שאני נוקט בו, ואני ממליץ לכל חברי למקצוע ולקולגות: ברגע שגובה המסך עולה על 300 ס"מ, אני לא מאפשר את הצבת המסך על גבי במת פודיומים, אלא רק על במת לייהר, כאשר אני "מצמיח" מאחורי הבמה קיר אחורי בגובה של עד 2/3 מגובה המסך ואליו אני מעגן ע"י צינורות וחבקים את המסך אל היר האחורי. דבר זה מעלה לאין שיעור את היציבות של המסך והמתקן כולו. דבר זה נכון למסכים בתוך מבנה, קל וחומר המוצבים בחוץ וחשופים לרוחות. 
 
להלן תמונות של במה יעודית לנשיאת מסך לדים המוצבת בחוץ וקיר /במת לייהר לנשיאת מסכי לדים בתוך אולם סגור.
x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.