מהי תמ"א 38?
30 בדצמבר 2018
בטיחות במתקנים מתנפחים
30 בדצמבר 2018

Five year old boy with hands painted in colorful paints ready for hand prints

הנחיות בטיחות בקייטנות


מאת: רמי שמש

החופש הגדול כבר בפתח וכולנו מכירים את פתרון תעסוקת הילדים בקיץ – קייטנות. בשנים האחרונות הדרישה לקייטנות הולכת וגוברת, אנו עדים לאינספור סוגי קייטנות בנושאים שונים ומגוונים, קייטנת אנגלית, קייטנת גלישה, קייטנת מדע טבע וסביבה ועוד אינסוף רעיונות המאתגרים ומרתקים את ילדינו הקטנטנים. כמה ימים לפני פתיחת הקייטנה מנהלי הקייטנות שוקדים במרץ על ההרשמות, שיבוץ הקבוצות, מציאת תכנים, מדריכים, חומרים, ציוד ועוד' בכדי שהקייטנה תעבור בכיף ובהנאה והחשוב מכל בבטחה. על מנהל הקייטנה מוטלת הסמכות המלאה לא רק לדאוג לתכנים, למציאת מדריכים, מציאת פעילויות ועוד... אלא גם לדאוג שהילדים ישובו הביתה בשלום בריאים ושמחים.

פורענות הקייטנות

בחופש הגדול ישנה נטייה לילדים קצת יותר להשתולל. חלק מהפעילויות הם פעילויות ספורטיביות, חלקן בחוץ, חלקן פעילויות עם תחרות והילדים מוציאים את פורקנם. לעיתים בהיעדר גננת או מורה הילדים פחות נותנים דגש לכללי המשמעת הנהוגים בגן או בבית הספר, ומרגישים בקייטנה קצת יותר חופשיות למעשי השתוללות והשתובבות. המדריכים לא תמיד עם ניסיון רב, לעיתים גם הם צעירים וצריכים להשתלט על מספר לא קטן של ילדים ולתת מענה לכולם, ולעיתים קשה להם לשאת את הנטל של הזעטוטים השובבים והקטנים. ראו מיתרי קול בסוף יולי... כמו כן מצטרף לזה החום הכבד, והקושי בשליטה על ילדים בפעילויות לא פרונטאליות הוא גדול. במצב כזה הסיכוי לאסונות גדל יותר מחיי השגרה הרגילים בבית הספר ובגן הילדים במהלך השנה. תפקידם של מנהלי הקייטנות הוא לדאוג כפליים לבטיחות הילדים בקייטנה.

איך עושים זאת?

ראשית ישנם כללים מוסכמים בחוזר מנכ"ל, במידה ומנהלי הקייטנות מקיימים אותם, ומתייעצים עם מהנדס בטיחות המומחה בבטיחות בקייטנות הסיכוי לכשל הולך וקטן באופן משמעותי.

בעלי תפקידים והדרכות

ראשית, לכל קייטנה חייב להיות רכז בטיחות, האחראי על שלומם ובטיחותם של הילדים. בקייטנות קטנות אפשר שמנהל הקייטנה ישמש בתפקיד זה. תפקידו של רכז הבטיחות לוודא כי המדריכים קיבלו הדרכה בנושאי הבטיחות ולמדו את ההוראות הייחודיות לכל סוג פעילות בקייטנה (טיולים, רחצה בבריכה, רחצה בפארק מים, מתקנים מתנפחים, רכיבה על סוסים וכד'). ההדרכה תבוצע כמפורט בחוזר מנכ"ל של משרד החינוך. קיימת חובה לקבוע בעלי תפקידים למקרה של שריפה או מקרה חריג אחר, וכי בעלי התפקידים תודרכו ויודעים את תפקידם. חשוב מאוד כי במקרה ונעדר אחד מבעלי התפקידים ימונה אדם אחר במקומו ואף הוא יקבל את התדריך המתאים לאותו תפקיד. חשוב כי בקייטנה יהיה מצוי תיק בטיחות ובו מרוכזים כל האישורים והוראות הבטיחות המחייבות. בקייטנה חייב להיות מצוי חוזר מנכ"ל מעודכן של משרד החינוך לבטיחות בקייטנות.

אישורי בטיחות

במידה וקיימת מערכת גז במתחם הקיטנה קיימת חובה להמצאת אישור טכנאי גז למערכת הגז במטבח. קיימת חובה כי מתקני החשמל במבנה ובחצר יבדקו בידי חשמלאי מוסמך. במידה וקיימים בשטח הקייטנה מתקני משחקים, קיימת חובה להמצאת אישור מכון התקנים או מעבדה מורשת למתקנים אלו. כמו כן במידה וישנן סככות, אוהלים, במות, פרגולות וכו' קיימת חובה להמצאת אישור מהנדס קונסטרוקציה על מתקנים אלו.

חומרים

כלי העבודה למלאכה, לאומנויות והחומרים שיעשה בהם שימוש בחוגים חייבים להיות תקינים. בשנים האחרונות אני עד ליותר ויותר מקרים שבהם משתמשים בצבעים רעילים המכילים עופרת וכספית המשפיעים רבות על מערכת העצבים של ילדים. חשוב כי דבקים שבהם משתמשים בחוגים יהיו מהסוג הבטוח ואינו רעיל. אין להשתמש בחומרים חלודים - לעיתים משתמשים בכל מני גרוטאות ישנות בשביל עבודות אומנות יצירתיות. יש להימנע משימוש בקופסאות שימורים חלודות או כל חומר אחר המצופה בחלודה. אם ילד נפצע קיימת חובה להזריק זריקת טטנוס למניעת זיהומים - לא נעים.

ציוד ותקינות

יש לוודא כי ציוד עזרה ראשונה תקין. ציוד כיבוי אש תקין ומתאים לסוג הפעילות. קיימים מעקים ומאחזי יד בכל המקומות הנדרשים למניעת נפילה. בדלתות המבנה קיימים אמצעים המגנים מפני פגיעה באצבעות, מניסיוננו קיימת חובה לבדיקה של רמקולים התלויים לקירות או לתקרת האולם, וציוד תליה כדוגמת מאווררי קיר. לא אחת נמצאו חיבורים לא תקינים וילד שובב העלול להתלות על הרמקול עלול ליפול יחד איתו ולהיפצע.

בטיחות בחצר הקייטנה

יש לוודא כי רחבות השבילים ומקומות המשחק בשטח החצר נקיים מבורות ושקעים ואין מכשולים בקרבתם. עיקר המכשולים שנתקלנו בהם הינם עמודי ברזל בזנטים וגדרות מתכת פרומים וילדים עלולים להיפצע מהם. יש לוודא כי מתקני משחק תקינים ע"י בודק מוסמך. אנו ממליצים כי כשמהנדס הבטיחות יגיע תספרו לו על כל המקומות ברדיוס המתנ"ס שאתם מתעדים לקחת אליהם את הילדים לפעילות, גינה ציבורית, חצר בית ספר קרוב, אולם ספורט בקרבת המתנ"ס ועוד...

כמות ילדים ומדריכים

לכל קבוצה המונה עד 25 חניכים יש למנות מדריך צעיר (פחות מגיל 18) או מדריך בוגר. 50% מצוות ההדרכה חייב להיות מורכב ממדריכים בוגרים (מעל גיל 18).

מדריכים חיצוניים

נהוג לעיתים בקייטנות להזמין מדריכים חיצוניים לשיעור קצר כגון שיעור התעמלות, להטוטים, תיאטרון בובות שיעורי מחול וכו... מדריכים אלו גם כן צריכים לעבור הכשרה ראויה.

הנחיות נוספות

יש לציין כי חשיפה לשמש החמה של ימות הקיץ מסוכנת ועלולה להביא להתייבשות ותשישות יש לדאוג לשתיה מרובה. חשוב לדאוג לקולר בסביבת הקייטנה, ולעשות הפסקות שתיה יזומות.

הרשות המקומית

תפקידיה של הרשות המקומית במסגרת מתן רישוי עסק והפעלת קייטנות הינו חלק נכבד מאוד. על הרשות לוודא כי שטח הקייטנה נבדק בידי יועץ בטיחות מוסמך וכי אכן הוא בדק ומצהיר כי כל המבנים, האולמות, מתקני הספורט והמשחק, הבריכות וכו' שבשטח הקייטנה עומדים בדרישות המחייבות. הרשות המקומית צריכה לוודא כי מנהל הקייטנה עבר הדרכה בנושא בטיחות ובטחון בת 8 שעות לפחות.

ולסיכום

חשוב לזכור שילדים מועמדים לפורקן ושובבות, ולכן המבנה בו מתקיימת קייטנה חייב להיות מוכן ומוגן לפעילות עם כמות זו של ילדים. חשוב מאוד להביא בפני הילדים את כללי המשמעת שאתם קובעים בקייטנה ולהשריש אותם בין הילדים, שכן תפקידכם לדאוג לכך שהם ייהנו ויבלו אך ביטחונם הוא חשוב כפליים. כמו כן חשוב מאוד לדאוג לתכנים, ככל שיש תכנים מרתקים יותר ופחות "זמן חופשי" לפורקן (שגם הוא חשוב אבל לא יותר מדי) כך תוכלו להעסיק אותם במטלות ופחות לדאוג למעשי השובבות שלהם. חשוב מאוד להכין את המדריכים ולהנחות אותם בכל הפעילויות ובכל הסכנות וכללי המשמעת הנהוגים בקייטנה. חשוב מאוד לקחת מהנדס בטיחות שידריך אתכם, יבדוק את מבנה הקייטנה, החצר ומתקניה, התייעצו עם מהנדס הבטיחות שלכם והסבירו לו על כל הפעילויות ומקומות הבילוי בקייטנה ומחוצה לה. וחשוב לקיים כל כלל בטיחות למען שלומם של הילדים.

שיהיה קיץ מהנה ובטוח.

x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.