אירוע באתר היסטורי
31 בדצמבר 2018
תפוסות קהל
31 בדצמבר 2018

לא עומדים בעומס


נושא רמת העומס של מבנים הוא נושא חשוב שיש להבינו לעומק לפני שמבקשים אישור מבנה. הרעיון הפשוט הוא שלכל מבנה יש את העומס שהוא מסוגל לשאת, והחוק מציין זאת.

לעיתים יש צורך להעמיס על מתקן/מבנה קיים עומס נוסף. למשל והחלטנו להקים דיסקוטק בגג של מבנה מסוים שעמד המון שנים. לדיסקוטק צריך ציוד, במות, לעיתים גם בריכה. האם אנחנו יכולים להוסיף את האלמנטים הללו ללא בעיות? דוגמא נוספת רלוונטית להיום היא הקמה של מערכות אנרגיה סולרית על המבנה. האם ניתן פשוט לבוא ולהרכיב?

ת"י 412 תקן עומסים מגדיר מהם העומסים שמבנה אמור להחזיק.

כשמדברים על עומס צריך לקחת בחשבון שמבנה צריך לשאת גם את העומס של עצמו.

ישנם 2 סוגים של עומסים:

עומס קבוע: למשל תקרה, רצפה, סוגי קרמיקות וכו'.
עומס שימושי: עומס שכל הזמן משתנה כגון אנשים, רהיטים, מחיצות קלות וכו'.
לפי התקן לכל סוג של מבנה יש עומס שהוא אמור לשאת, לדוגמת בית מגורים אשר אמור לעמוד בעומס של 150 קילו למ"ר.

במידה ולאדם יש פנטהאוז יוקרתי והוא מבקש להתקין בריכה או ג'קוזי על הגג. לפעמים זו יכולה להיות בריכה פשוטה שקונים מערוץ הקניות או מחנות הצעצועים הקרובה. ישנן היום בריכות שעומקן 50 ס"מ. האם ניתן פשוט להניח את הבריכה עם המים בתוכה ללא חשש?

התשובה היא פשוטה מאוד: המשקל הסגולי של מים הינו 1 ק"ג לכל ליטר. אם ניקח ריבוע בגודל 100 סמ' X 100 סמ' (מ"ר) אז כל 10 ס"מ = 100 ק"ג. מכאן שגובה של מטר מגיע לטון. זאת אומרת שבריכה שגובהה חצי מטר מלאה במים שוקלת חצי טון, ואנו מגיעים למצב שבמקום 150 קילו למ"ר אשר מותרים בחוק, מגיעים ל- 500 קילו למ"ר. המבנה פשוט לא יעמוד בעומס ויתחיל לקבל סדקים ואולי נזקים חמורים יותר.

סוגיה נוספת היא הקמה של במה. במה יכולה לשאת 750 קילו למ"ר. חשוב ביותר לבדוק מה אמור להיות על הבמה. אנשים? תפאורה? ריהוט?

כבר קרה שכחלק מהמופע רצו להכניס לבמה זמרת אופרה כאשר היא נכנסת עם לא פחות ולא יותר מאשר ג'יפ האמר ששוקל לפחות טון.

עוד סוגיה: גגות סולאריים. כמודעות לאיכות הסביבה וניצול משאבי אנרגיה מן הטבע יש המעוניינים להניח מערכות סולאריות על גגות כגון לולים, רפתות, מחסנים, בתי מגורים ועוד. יש לבדוק מהו העומס שהגג יכול לשאת לשם הקמת המערכת.

אז איך בעצם יודעים האם בכל זאת המבנה יכול לשאת או לא לשאת את העומס שאנחנו רוצים?

כמובן שניתן לבצע את התחשיבים הללו לבד, כאשר מחשבים שטח מול משקל, אך כמובן שבכל מבנה שאתם רוצים להוסיף עומס כלשהו אפילו עומס של אנשים, ריהוט, בריכות או במות חשוב מאוד להיוועץ עם מהנדס.

מלבד תקן העומסים רצוי לבצע בדיקת העמסה.

לעיתים תוכלו להיות מופתעים לטובה. יתכן שהמהנדס שתכנן את המבנה לקח הרבה מקדמי בטחון והמבנה יכול לשאת יותר מהתקן.

לידיעתכם אם המבנה חדש יחסית כדאי לבדוק בעירייה אם יש חישובים סטאטיים למבנה. יתכן ותוכלו לחסוך את הבדיקה.

מהי בדיקת העמסה?

בדיקת העמסה מתבצעת ע"י מכון התקנים הישראלי. בבדיקה מגיע מהנדס אשר חושף חלק מהתקרה בכדי לגלות את הברזל או ע"י בדיקת רנטגן. בכדי לא לפגוע במבנה. תלוי במצה המבנה. חושפים את הברזל, חושפים את הבטון בתוך התקרה ולוקחים לבדיקת חוזק ועושים חישוב האם המבנה מסוגל לשאת עומסים או לא. לאחר מכן בודקים את התקרה, שמים מדיד עם שעון ואפסים ומקבלים קריאה של 0.00. שמים חביות של מים בחלק העליון וצריכים להגיע ל-500 ק"ג למ"ר. בודקים את השקיעה שנוצרת עקב העומס. ישנה שקיעה מידית, ובנוסף לה יש עוד שקיעה שניתן לראות רק אחרי 24 ש'. לוקחים את הנתונים ומכניסים לטבלה ורואים לפי השקיעה מה העומס המותר. האם זה יחזיק מעמד או לא. הבדיקה חייבת להתבצע אך ורק ע"י מהנדס בשביל למנוע נזק בלתי הפיך.

חשוב לציין שבמקרים של ריקודים יש לקחת בחשבון גם עומס דינמי. איך שלא יהיה לפני שאתם מעמיסים - העמיסו את המהנדס שלכם לבדיקה. ותמנעו נזקים בלתי הפיכים למבנה.

x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.