רקוויאם לבניין שלא נוכל כבר לשמור לעולם

הנחיות כיבוי אש בעת הדלקת לפידים ומשואות
31 בדצמבר 2018
הנקודות החשובות בהפקת אירוע הדורש רישוי
31 בדצמבר 2018

רקוויאם לבניין שלא נוכל כבר לשמור לעולם


השריפה שפרצה לפני מספר ימים בבנין שלום, הזכירה לכולנו את כל כללי הבטיחות, שאנו מקפידים עליהם בכל מקום, אך לא על כך רציתי לכתוב. תמונות העשן שנראו מהבניין החזירו אותי לסיפור אחר לגמרי, סיפור ישן ונושן, סיפור על חלום, על אופי, על אנשים מיוחדים, על אהבה ומורשת, על מי שאנחנו היינו שם – בקצה רחוב הרצל–ועל כל הסיפורים של אותם אנשים חלוצים שהתחילו את ההתיישבות לפני 100 שנה בתל אביב הקטנה והציורית.

לפני למעלה מ-50 שנה עמד לו שם – בדיוק היכן שעומד כיום בנין כלבו שלום הידוע– בנין בעל חשיבות היסטורית. כן, שם בראשה של גבעה קטנה בקצה רחוב הרצל של תל אביב דאז בלט בנין מיוחד וסימטרי, בנין ייחודי מסוגו שאין אנו רואים כמותו היום. לבניין הזה קראו "הגמנסיה העברית הרצליה" והוא היה אחד הבניינים ההיסטוריים החשובים ביותר של מורשת עם ישראל.

צורתו של הבניין נחשב דאז אדריכלות ישראלית עכשווית, סגננו האקלקטי שילב אלמנטים מסגנונות בניה מזרח תיכוניים יחד עם תפישות אירופאיות. הבניין היווה מרכז תרבות וחינוך חשוב ביותר בימים ההם. הבניין תוכנן על ידי אדריכל יוסי ברסקי בשיתוף עם בוריס ש"ץ איש בצלאל.

מבין תלמידי בית ספר הגימנסיה נמנו משה שרת, אליהו גולומב דב הוז ועוד נבחרים רבים.

שלום בניין

חייו של הבניין הגיעו לסיומם כאשר מצבו הקונסטרוקטיבי הלך והדרדר ומספר התלמידים הלך וגדל ולא נותר אלא להעביר את מיקומו הישר לרחוב ז'בוטינסקי בתל אביב (הגמנסיה כיום). ובשנת 1959 החלו הדחפורים לעבוד במרץ שם – בסוף רחוב הרצל– ומתחת להריסות נקבר לו חלום שכוסה במגדל שנקרא "כלבו שלום".

כיום זו בכייה לדורות. מורשת חשובה ויפה שלנו קבורה מתחת לבניין כלבו שלום ואיתה סיפורים של דור שלם.

תארו לכם שבמקום הריסת הגימנסיה, היו משמרים את הבניין, משפצים ואולי אף מרחיבים, וכיום הוא היה עומד בגאווה במרכז ת"א, ומהווה מרכז תרבות חינוך או בילוי.

לשמחתנו בשנות ה-80 הוקמה המועצה לשימור אתרים. המועצה בחנה את הבניינים בתל אביב בפרט ובארץ בכלל, עבדה בקדחתנות, והחליטה אלו בנייניםנועדו לשימור, כדי למנוע הריסה נוספת של מבנים בעלי חשיבות היסטורית וחברתית.

כיום שימור המבנים הגיע למודעות הציבור וישנם מבנים שאף עברו שימור ועומדים לראווה ברחבי ת"א כמו: בית השגרירות הרוסית בשדרות רוטשילד, ובית שטרן ברובע ממילא בירושלים.

שימור מבנים

שימור מבנה היא פעולה אדריכלית-הנדסית שנועדה לחדש מבנים בעלי חשיבות היסטורית, תרבותית ואדריכלית. פעולת השימור כוללת פעולות שמטרתן להבטיח המשך קיום תקין ושלם של המבנים והאתרים המיועדים.

שימור המבנה מקנה לנכס ערך כספי גבוה. אמנם מצד המשקיעים נדרשת השקעה כספית גבוהה בכדי להגיע לרמת שימור נאותה, אולם לעתים מאפשרות הרשויות זכויות בנייה מיוחדת באתרים לשימור על מנת להבטיח את האינטרס הכלכלי של המשקיעים.

שימור מבנים ובטיחות

בעיקרון מטרת השימור היא להיצמד ככל הניתן למקור, תוך כדי שימור המורשת ההיסטורית.

במקרים מסוימים התקנות מקלות את דרישות הבטיחות למבני שימור. למשל בנושא של פתחים ויציאות לבנין לשימור. כאשר דרושים פתחים נוספים לבנין אבל עצם בניתם יהרוס את צורת המבנה, או במקרה של רוחב מדרגות. רוחב מסדרונות, ואף במקרים מיוחדים גובה מעקות

.

שימור המבנה נותן גם הקלות בנושאי נגישות.

באופן כללי המטרה היא להגיע כמה שיותר קרוב לשימור מבנה הישן מבחינה חיצונית והתקנות מתחשבות בעניין זה.

בסופו של דבר אנו מקבלים סביבה אורבנית, של מרכזי בילוי ותרבות שבהם מבני שימור מעניינים מבחינה היסטורית וארכיטקטונית, המהווים מוקד משיכה לבליינים ותיירים, ומצד שני המגדלים הגבוהים המודרנייםמהווים מרכז מסחר ועסקים, וכל התרבויות הללו מעורבבים זה לצד זה ומהווים מוקד משיכה ועניין.

הכותב הינו המהנדס רמי שמש, בעלי חברת רשגד, חברה להנדסה, בטיחות ואדריכלות.

x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.