שימור מבנים – ושמירה על בטיחות

ישנן במות, ישנן במות…
29 בדצמבר 2018
חישוב עומסי רוח למתקני במה
29 בדצמבר 2018

שימור מבנים - ושמירה על בטיחות


מאת: רמי שמש

שימור מבנה היא פעולה אדריכלית-הנדסית שנועדה לחדש מבנים בעלי חשיבות היסטורית, תרבותית ואדריכלית. בשנות ה-80 הוקמה המועצה לשימור אתרים. המועצה בחנה את הבניינים בתל אביב בפרט ובארץ בכלל, עבדה בקדחתנות, והחליטה אלו בניינים נועדו לשימור, כדי למנוע הריסה של מבנים בעלי חשיבות היסטורית וחברתית. פעולת השימור כוללת פעולות שמטרתן להבטיח המשך קיום תקין ושלם של המבנים והאתרים המיועדים. שימור המבנה מקנה לנכס ערך כספי גבוה. אמנם מצד המשקיעים נדרשת השקעה כספית גבוהה בכדי להגיע לרמת שימור נאותה, אולם לעתים מאפשרות הרשויות זכויות בנייה מיוחדת באתרים לשימור על מנת להבטיח את האינטרס הכלכלי של המשקיעים.

לאחרונה ראינו מתחמים שלמים בתל אביב וירושלים שעברו שימור. כגון מתחם שרונה ליד הקריה בתל אביב, מתחם התחנה בנווה צדק, שהפכו למוקד בילוי אטרקטיבי ועכשווי.

שימור מבנים ובטיחות

בעיקרון מטרת השימור היא להיצמד ככל הניתן למקור, תוך כדי שימור המורשת ההיסטורית. במקרים מסוימים התקנות מקלות את דרישות הבטיחות למבני שימור. למשל בנושא של פתחים ויציאות לבנין לשימור. כאשר דרושים פתחים נוספים לבנין אבל עצם בנייתם יהרוס את צורת המבנה, או במקרה של רוחב מדרגות. רוחב מסדרונות, ואף במקרים מיוחדים גובה מעקות. שימור המבנה נותן גם הקלות בנושאי נגישות. באופן כללי המטרה היא להגיע כמה שיותר קרוב לשימור מבנה הישן מבחינה חיצונית והתקנות מתחשבות בעניין זה. כיום שימור המבנים הגיע למודעות הציבור וישנם מבנים שאף עברו שימור ועומדים לראווה ברחבי ת"א כמו: בית השגרירות הרוסית בשדרות רוטשילד, ובית שטרן ברובע ממילא בירושלים. להלן פרוט של ההקלות שמעניקה התוספת החמישית בתקווה שהאיר את עיני המתכננים השונים בעת היתקלותם בבעיות עם מבנה לשימור:

אמצעי יציאה מהבניין:

על פי התוספת החמישית, במקום שבו מושבים קבועים (כדוגמת אמפיתאטרון וכו') מקדם התפוסה יקבע לפי כמות המושבים בפועל ובלבד שישמרו המעברים הנדרשים. במידה וישנם ספסלים רציפים רוחב כל מושב יקבע כ-45 ס"מ לאדם. שטח מינימאלי לאדם באולם אסיפות בעל צפיפות קהל גבוהה (אולמות הרצאה, אולמות תפילה, יציעים לקהל וכו') יהיה 0.65 מ"ר לאדם. ובאולמות בעל צפיפות קהל פחותה (אולמות תצוגה, חדרי ישיבות, במות וכו') הצפיפות תקבע על 1.5 מ"ר לאדם.

כמות פתחי מילוט:

עבור תפוסת קהל של עד 60 איש – פתח אחד. עבור תפוסת קהל של עד 750 איש – 2 פתחים (תפוסה זו עבור יציאות ישירות אל החוץ ללא מדרגות, בכל מקרה אחר תפוסת הקהל תוגבל ל-500 איש). עד 1,000 איש – 3 פתחי מילוט. מעל 1,000 איש – 4 פתחים ויותר לפי הצורך.

רוחב פתחי המילוט:

במידה והיציאה הינה ישירות אל החוץ ללא כבשים או מדרגות – 0.5 ס"מ לאדם. במידה וישנם מדרגות או כבשים ביציאות – 0.8 ס"מ לאדם.

מידות מינימאליות של פתחי יציאה:

התוספת מכירה ברוחב יציאות המילוט מהעבר שאינם מתאימים לדרישות התקנים העכשווים,

לאור כך יצאה במספר הקלות משמעותיות:

80 ס"מ לפחות – במידה והאולם מכיל עד 50 איש. 90 ס"מ לפחות - במידה והוא מכיל מעל 50 איש. רוחב פרוזדור יכול להיות 90 ס"מ בלבד במידה והוא מכיל עד 50 איש וברוחב 110 ס"מ במידה והוא מכיל מעל 50 איש. כידוע התקנים כיום למסדרונות מסוג זה עומדות על 130 ס"מ וזוהי הקלה משמעותית. התוספת מגדילה וקובעת כי במידה ולא ניתן להכשיר את הפרוזדורים ברוחב שנקבע משיקולי שימור, ניתן להשתמש בפרוזדורים קיימים ברוחב של 80 ס"מ כאמצעי יציאה. התוספת החמישית מאפשרת להגביל בחלל מסויים את תפוסת הקהל במידה ולא ניתן לפתוח פתחים נוספים משיקולי שימור על פ"י חוות דעת של "בעל מקצוע מוסמך". במקום לאספות שבו מושבים קבועים רוחב המעברים הניצבים לשורה והמוליכים אל דרכי היציאה: אם המעבר גובל בשורות מושבים מצד אחד ומשרת עד 5 שורות – 60 ס"מ. אם המעבר גובל בשורות מושבים מצד אחד בלבד ומשרת למעלה מ-5 שורות – 90 ס"מ. אם המעבר גובל בשורות מושבים משני צדדיו – 110 ס"מ. באולם שבו אין מושבים קבועים, רוחב המעברים יהיו לפי התוספת השניה (חוק תכנון ובניה הרגיל). בתאטראות, אמפיתאטרון, היפודרומים ושטחי חוץ מגודרים שבהם מתקיימים אירועים תחת כיפת השמיים עבור תפוסת קהל של עד 200 איש ניתן להשתמש בפתחי יציאה של 80 ס"מ בלבד, במידה וכמות זו עולה לכדי עד 1,000 איש רוחב היציאה הנדרש – 110 ס"מ לפחות. עבור 1,000 איש רוחב היציאות יעלה לכדי 220 ס"מ לפחות.


מרחקי הליכה ומילוט:

מרחק ההליכה במבנה היסטורי או מחלק ממנו לא יעלה על 60 מ' כאשר המילוט אפשרי לשתי דרכי יציאה שונות. במבנה המוגן כולו במערכת מתזים אוטומטית לכיבוי אש, מרחק המילוט לא יעלה על 75 מ'. כאשר היציאה אפשרית לכיוון אחד בלבד, מרחק המילוט לא יעלה על 15 מ'. במבנים בעלי מטעני אש נמוכים ובאישור רשות הכבאות, במבנה בעל שתי יציאות מילוט מרחק ההליכה יקבע על 100 מ' ובמידה וישנו פח מילוט אחד בלבד יקבע על 25 מ'.

דלתות בדרכי יציאה:

באולם המכיל עד 50 איש ניתן שכיוון פתיחת דלת המילוט תהיה כלפי פנים במידה והשימוש הינו למגורים או למשרדים שאינן בניין ציבורי, אחרת הדלת תפתח החוצה. באולמות המשמשים להתקהלות המכילים 100 איש ויותר, הדלתות יצוידו במנעולי בהלה תקניים.

דלתות בדרכי יציאה:

באולם המכיל עד 50 איש ניתן שכיוון פתיחת דלת המילוט תהיה כלפי פנים במידה והשימוש הינו למגורים או למשרדים שאינן בניין ציבורי, אחרת הדלת תפתח החוצה.

גרמי מדרגות וכבשים:

באופן כללי קיימת חובה להתאים את רוחב גרמי המדרגות, אופן בניתם וגובהם לדרישות חוק ובניה העכשוויים, אולם התוספת החמישית מאפשרת במבנה היסטורי שימוש בגרמי מדרגות קיימים כדרך מילוט גם אם הם לא עונים לדרישות חוק תכנון ובניה. זוהי הקלה חשובה מאוד.

אם מתחשבים בתוספת החמישית, ניתן בנקל לתכנן ולשמר מבנים תוך התחשבות בתקנות ובהקלות שלצידן. בסופו של דבר אנו מקבלים סביבה אורבנית, של מרכזי בילוי ותרבות שבהם מבני שימור מעניינים מבחינה היסטורית וארכיטקטונית, המהווים מוקד משיכה לבליינים ותיירים, ומצד שני המגדלים הגבוהים המודרניים מהווים מרכז מסחר ועסקים, וכל התרבויות הללו מעורבבים זה לצד זה ומהווים מוקד משיכה ועניין.

x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.