שלולית חורף – כשיועץ הבטיחות פגש בטבע…

העץ הנדיב
29 בדצמבר 2018
ישנן במות, ישנן במות…
29 בדצמבר 2018

שלולית חורף - כשיועץ הבטיחות פגש בטבע



מאת: רמי שמש

כולנו אוהבים את ימי השבת הללו באמצע החורף כשהשמש יוצאת לה ומבקרת אותנו במלוא הדרה. לאחר סופשבוע סוער ומוצף בגשמי ברכה, מופיעותהשלוליות. בעיקר במקומות הקרובים לחופי ים. בשנים האחרונות ראשי הערים השונות הבינו את החשיבות לטפח ולשמר את השלוליות הללו. מאחר ובאזור המרכז כבר לא נותרו אזורים טבעיים מעיינים רבים, כל פיסה קטנה של טבע ברוכה. ולכן בריכות החורף הפכו בשנים האחרונות למעין טרנד עירוני משומר ומטופח.

מדובר בבריכה אקולוגית, שהיא בעצם שלולית טבעית של מי גשם, שנוצלה לצורך בריכת שלולית טבעית על אדמה חרסיתית. אדמה זו מאופיינת בכושר חלחול מאוד איטי, כשהיא מגיעה במגע עם מים הופכת להיות בוצית מאוד. אדמה זו אוגרת מעליה על פי רוב את אזור השלולית. ויוצרת מעין בריכת מים טבעית המהווה סביבה טבעית של בעלי חיים.

בשנת 2013 עיריית ת"א הזמינה ממשרדינו תכנון בטיחות לבריכת חורף. בסמוך לשכונת תל ברוך צפון, וסמינר לוינסקי, ממש ליד "תיכונט" ע"ש אלטרמן.

כל הרעיון הוא לשמר את הסביבה הטבעית של החי והצומח. ישנם מינים רבים של בעלי חיים, החיים בסביבה של שלוליות חורף כגון: ראשנים, לטאות, סוגים של צבים, חרקים וכדומה, שעצם היקוות המים ימים רבים לאחר הורדת הגשמים, מאפשר את דגירתם וגידולם, וזו הסביבה הטבעית שבה מינים אלו חיים. בתי ספר רבים כחלק מתוכנית הלימודים שלהם מתצפתים על סוגי בעלי חיים אלו ועל סוגי הציפורים הרבים המקננים בצמחיה הסבוכה מסביב לאזור המים. ולומדים רבות על אורך חיים של מינים אלו.

עוזרים לטבע

שלולית החורף מתוכננת כאגן היקוות היכול לאגור נפח מסוים של מים. במידה וכמות הגשמים גדולה מגודל אגן ההיקוות, ישנו פתח המאפשר את ריקון עודף מים אלו, על פי רוב לכיוון הים. במסגרת התכנון של שלולית חורף מסוג זה, בגלל מיקומה שמרכז מים ממקומות מהסביבה, חשוב לתכנן בקדמת אזור הזרמה של המים, בריכת שיקוע שתפקידה להפריד את הבוצה מהסחף שמגיע ממי הגשמים, ולגרום לשקיעה שלו באגן ההיקוות, כך שהמים צפים כלפי מעלה, ורק לאחר מכן הם מגיעים לשלולית. דבר זה מבטיח כי לא יגיע סחף לעבר השלולית, והשלולית לא תתמלא בבוצה ושוב יופר האיזון האקולוגי. את אזור שיקוע הבוצה מרוקנים ומעמיקים מדי שנה וכך שומרים על איזון זה. בסביבת השלולית שותלים ומטפחים סוגי צמחים האופייניים לאותה סביבה. כלומר באזור החוף יהיו סוגי צמחים האופייניים לאזור החוף, באזור השרון צמחים האופייניים לאזור השרון וכנ"ל לגבי אזור ההר.

היכן פוגשים את השלוליות

מועצה אזורית לב השרון תכננה שלולית חורף חדשה בסמוך לכניסה לישוב "עין שריד" שם אדריכל הנוף ליאב שלם הפליא לתכנן שלולית המשלבת בתוכה גם משטחים שעליהם ילדים יכולים לעמוד ולצפות לבריכה, להתבונן בבעלי החיים ולהנות ממה שהטבע מציע.

בטיחות

המטרה היא לשמר את אותה שלולית שאנו מכירים מהילדות, תוך כדי זה שהסביבה עדין תראה טבעית. התערבות משמעותית מצדנו, ובנית משטחי הליכה, גדרות, מעקות וכו... מונעת מכל הסביבה הזו להראות טבעית, ושוב, פוגעת בבעלי החיים במקום. לא רצינו להתערב יותר מדי בטבע המופלא הזה בלב שכונות בנויות למכביר.

אז איך יועץ בטיחות מתגבר על זה שבעצם מצד אחד מדובר בשלולית וניתן בקלות להחליק לתוכה, או מסביבה. ולהיפצע או לטבוע?
שיפוע הקרקע באזורים מסביב לשלולית צריך להיות בסביבות 10% זהו שיפוע מתון, המו8נע סכנת החלקה. שיפוע הגדול מ 16% מסוכן, ויש לגדרו כדי לא לאפשר אפשרות להחלקה.
סכנה נוספת הינה של טרקטורונים או רכבי 4X4 היכולים לנוע באתר. ולכן בסביבה רחוקה מאזור השלולית אנו מציבים גידור סימון ושילוט המתריע על שלולית בסביבה הקרובה.

הרעיון הוא ליצור את השלולית עם שיפועים מתונים בלבד. על פי רוב, שלוליות מסוג זה הינן שלוליות טבעיות ואנו רק משמרים את אזור הטבע. בכך מונעים הכחדות של מינים שונים של צמחים ובעלי חיים שהיו מאוד אופייניים בתקופה קדומה יותר וכמעט נעלמו לחלוטין עם התפתחות השכונות והבניה. הסכנה של טביעה בשלולית חורף לאור האמצעים שאנו נוקטים הינה פחותה.

הבריכה בעלת שוליים רדודים מאוד. כך שאם בכל זאת מישהו מחליק הוא אינו טובע.  אבל מרכז השלולית יכול להיות עמוק. וקיימת תמיד סכנת טביעה. בגלל עכירות המים, ומאחר שלא מדובר במי מעיין צלולים, השלולית לא ממש קורצת לאנשים להיכנס לתוכה ובטח שלא באמצע החורף כשעדין קר. בקיץ הבריכה לא תהיה קיימת. ובגלל השיפועים הקטנים אין סכנת נפילה.

אנו ממליצים לכם לבקר במקומות הללו בשבת. מדובר בבריכות הממוקמות במרכז הארץ, אינן מצריכות נסיעה ארוכה, ועדין מהוות מקום טבעי מעניין.
x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.