הנחיות בטיחות בקייטנות
30 בדצמבר 2018
בטיחות מבני ציבור ומקומות בילוי
30 בדצמבר 2018

בטיחות במתקנים מתנפחים



מאת: רמי שמש

קיץ, חופש, כיף, ילדים! אמרתם את ארבעת המילים הללו אמרתם מתקנים מתנפחים. לא משנה כמה תשקיעו באירוע ובמקום הבילוי בין אם בפסטיבל, הפנינג, מופעי רחוב וכו' הילדים שלנו יעדיפו לקפוץ ולהשתולל על גבי המתקן המתנפח ולחזור אלינו מזיעים אך מרוצים. כיום המתקנים המתנפחים עברו שידרוג משמעותי. לא עוד בלון גדול שרק קופצים עליו, ישנם ממש מתקני הרפתקאות משעשעים ומהנים, חלקם אף עם מים, וחלקם מעוצבים בדמות ידועה ואהודה. עם זאת לצערי הרב, ילדים נוטים ליפול ולהיפצע במתקן כזה, ואין דבר היותר מתסכל מאירוע שעובר בהצלחה מרובה עם רקדנים, אמנים, קהל וכו' אך עם ילד פצוע ותביעה של מאות אלפי שקלים. כיצד אנו מונעים זאת וכיצד אנו דואגים למקסימום בטיחות במתקנים מתנפחים?

כיצד אנו בוחרים את חברת המתקנים המתנפחים?

ראשית חיב שיהיה ביטוח בתוקף לחברה שמתקינה את המתקנים המתנפחים, חברות הביטוח אינן אוהבות לבטח חברה שקיבלה תביעות רבות ומעסיקה אנשים לא מקצועיים. יש לדרוש ביטוח בתוקף ואם תקבלו סירוב הסיקו את המסקנות.

אישור מהנדס בטיחות

לאחר כל התקנה צריך להמציא אישור מהנדס קונסטרוקציה למתקנים המתנפחים. אפילו אם מדובר באירוע קטן של יום הולדת עם מתקן או שניים. אם אתם מודעים לדרישה זו מראש תוכלו לדרוש זאת מראש מהמפעיל. במידה ולא דרשתם זאת מהמפעיל בעת ההזמנה תצטרכו להזמין את המהנדס על חשבונכם, אך אל דאגה, במקרה כזה אתם יכולים להיות בטוחים שעשיתם הכל למען בטחון הילדים באירוע. וכך להיות פחות חשופים לתביעות במקרה של כשל.

מה בודק מהנדס הבטיחות?

רוב הבדיקה הינה עבור החלקים הפיזיים/קונסטרוקטיביים של המתקנים. כמו כן המהנדס בודק שהמפעיל אחראי באופן כשיר להפעלת המתקן. למשל, על המפעיל להציג הוראות תפעול ושימוש וכן הוראות יצרן. כמו כן יעשה שימוש רק במתקנים מתנפחים מדגם שאושר על-ידי מכון התקנים. כמו כן מתקן מתנפח ייבדק בבדיקה ראשונית על-ידי יועץ הבטיחות בתחילת העונה כדי לקבוע את יציבותו ויכולת העמידה שלו בעומסים השונים העלולים להיות מופעלים עליו בעת השימוש השותף (כולל השפעת רוחות). - לא יופעל מתקן מתנפח אלא אם קיימות לגביו הוראות שימוש בכתב שנכתבו על-ידי היצרן או המשווק. המתקן יופעל אך ורק על-פי הוראות היצרן, לרבות עיגונו, מילוי אוויר, ועמידה במגבלות שימוש. במגבלות השימוש יש לציין במפורש לאילו גילאים מיועד המתקן, וכן את המשקל המירבי המותר של משתמש בודד.

הדרכות והוראות

חשוב ביותר שהמפעיל יעביר לעובדיו (מפעילי המתקנים) הוראות בטיחות והדרכות כנדרש. וחשוב גם להציב הוראות בטיחות הגבלה והנחיות לשימוש בצמוד לכל מתקן, כל זמן השימוש במתקנים.

בדיקות נוספות

מהנדס הבטיחות יבדוק כי המתקנים מעוגנים היטב לקרקע או לרצפה, באופן המונע תזוזה או גרירה שלהם עקב עומסי רוח ותנועת קהל. המהנדס יבדוק שהעיגון נעשה באופן שלא מציב מכשולים העלולים לגרום למעידות ונפילות של קהל, ושלא יצור סכנת מחיצה של משתמשים עקב הילכדות מכל סוג שהוא.

סידורי בטיחות בין המתקנים

מהנדס הבטיחות יבדוק כי המתקן יוצב כך שיישמר מרווח של שני מטר לכל הפחות בין המתקן למתקנים או לחלקי מבנה וציוד אחר הסמוכים אליו, וזאת בכל היקף המתקן, לרבות פתחי הכניסה והיציאה שלו. יחד עם זאת, ניתן להצמיד את המתקן לקיר או לעמוד, ובלבד שננקטו כל האמצעים כדי להבטיח משתמשים מסכנת הילכדות בין המתקן לבין הקיר או העמוד אליו הוא מעוגן – לרבות הילכדות עקב נפילה אפשרית מדופן המתקן בכיוון החוצה. במתקנים מתנפחים בהם קיים פתח כניסה ופתח יציאה יוצבו שני סדרנים, אחד בכל פתח, שגילם לא יפחת מ-18 שנה. הסדרנים יודרכו על הסיכונים במתקן מתנפח ועל נוהלי השימוש בו, ויערך רענון של עיקר ההדרכה הבטיחותית בכל תחילת משמרת או חילוף של מדריכים (באחריות מפעיל המתקנים).

הוראות בטיחות נוספות

במתקנים בהם משתמש שוהה בתוך המתקן, יש לקיים חלונות שקופים/רשת המאפשרים מעקב רציף אחר כל השוהים בתוך המתקן ובכל נקודה בו. יש לאסור שימוש במתקן מתנפח לאנשים הנושאים חפצים חדים או בולטים העלולים לפגוע במתקן או במשתמשים בו. על יועץ הבטיחות באירוע לקבוע אם איסור זה חל גם על הרכבת משקפיים בהתאם לאופי המתקן וקהל המשתמשים בו.

מפוח למילוי אוויר במתקן מתנפח

יש למנוע גישת אנשים לא מורשים לאזור בו מוצב מפוח המשמש להזרמה רציפה של אוויר למתקן ניפוח, וזאת על-ידי גידור או אמצעי מתאים אחר, מהנדס הבטיחות חייב לבדוק כי המפוחים מגודרים היטב. יש לנקוט צעדים שימנעו חסימה מקרית של פתחי האוויר והאוורור במפוח, ובמפוחים בהם מותקנת רשת הגנה על פתח האוורור, יש לוודא שהיא אינה מאפשרת מעבר אצבעות ילד דרכה, וכן לוודא ניקיון ותקינות הרשת.

כבלי חשמל

חשוב מאוד להתאים את עובי כבלי החשמל לדריכת החשמל של המפוח והמתקן, כבל חשמל בעובי 1.5 מ"מ יכול להעביר עד 10 אמפר, כבל של 2.5 מ"מ יכול להעביר דרכו עד 16 אמפר, מכאן חשוב להקפיד כי עבור כבל של 1.5 מ"מ ניתן יהיה להפעיל מתקן מתנפח אחד בלבד, ועבור כבל של 2.5 מ"מ ניתן להכיל עד שני מתקנים בלבד. חשוב להקפיד לשחרר את כבל החשמל מעל לתוף הגלילה בסמוך למפוח המתקן המתנפח, השארת כבל החשמל על התוף יוצקת השראה והתפתחות חום גבוהה העלול לשרוף את כבל החשמל ולגרום לעוגמת נפש לקטנטנים.

ולסיכום

מתקנים מתנפחים מהווים אלמנט בילוי אופטימלי לילדים. חובת מפיקי ומתכנני האירוע לדאוג לשלומם של המבלים מתקנים אלו. כל מתקן מתנפח דורש בדיקה של מהנדס בטיחות לפני האירוע ושימוש הילדים. בדיקה זו חשובה ביותר למניעת אסונות כגון אלו שקרו בעבר במתקנים מסוג זה. ניתן מראש לקבוע עם המפעיל שידאג למהנדס שיבוא ויאשר את המתקן לפני האירוע או להזמין את המהנדס על ידכם, כך או כך כמה מאות שקלים יכולים למנוע אסון תסכול ורגשות אשם עקב פגיעה ועמה הוצאות משפט עקב תביעות. אחרי הכל, מדובר בילדים.

x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.