כיבוי שריפות בארונות חשמל

שיטה חדשה ומתקדמת לבנית איצטדיונים
29 בדצמבר 2018
בדיקות קונסטרוקציה לביתנים בתערוכות
29 בדצמבר 2018

כיבוי שריפות בארונות חשמל


מאת: רמי שמש

את הכתבה הבאה כולם צריכים לקרוא. היא יכולה להציל חיים.

כ – 60% מהשריפות הפורצות במבנים, פורצות בתוך ארונות חשמל. כאשר הארון בעל הספק גדול וזורם דרך מוליך חשמל. הדבר גורם להתחממות המוליך, וכתוצאה מכך להגדלת קוטרו. ברגע שמכבים את מקור צריכת האנרגיה, המוליך מתקרר ומתכווץ. כאשר הדבר מבוצע מס' רב של פעמים, נוצרת התרופפות במגעים בין המוליך לבין פסי הצבירה שבתוך לוח החשמל. התרופפות במגע מביאה להתפתחות חום גדולה עוד יותר. לפיכך מומלץ לבצע בדיקה תרמית בלוח החשמל כדי לגלות ולאתר התפתחויות חום חריגות. כמו כן רצוי פעם בשנה לזמן חשמלאי מוסמך שיגיע ויהדק את כל הברגים בלוח, דבר המשפר מאוד את המגע בין הכבלים לפסי הצבירה.

דרישות החוק

עפ"י דרישות כיבוי אש, בלוחות חשמל מעל 63 אמפר, חלה חובה על התקנת גלאי עשן. רצוי מאוד שיותקנו שני גלאי עשן בכל ארון. הדבר חשוב כדי שבמקרה שרק גלאי אחד עובד, לא תושמע אזעקת שווא אלא רק ע"י הפעלת שני גלאים.

בארון מעל 80 אמפר חלה חובה על התקנת מפסק ניתוק מערכות, המנתק את הזנת המתח לארון. בארון חשמל מעל 100 אמפר, חלה חובה על התקנת כיבוי (בנוסף למערכת הגילוי) בתוך הארון.

שיטות שונות לכיבוי אש בארונות חשמל בעת שריפה

נכון להיום קיימות 3 שיטות לכיבוי בארונות.

גז "ירוק" – FM200

עד סוף שנות ה – 80 נהוג היה להשתמש בגז הלון לכיבוי בארונות חשמל. אולם, גז זה פוגע בשכבת האוזון והוחלט להוציאו משימוש. החל מ - 1990 עפ"י אמנה בינלאומית אין משתמשים בגז זה. בחיפוש אלטרנטיבות אחר גז חלופי, פיתחו גז חדש ירוק וידידותי לסביבה, המבצע באופן אפקטיבי את הכיבוי בארונות חשמל. אולם, עליה וקוץ בה, הגז תוקף באופן חמור מתכות ובראש ובראשונה את מתכת הנחושת. בעיון מדוקדק בהנחיות היצרן, התגלה כי חלה חובה, לאחר כל הפעלה של כיבוי בארון שבו מותקנת מערכת FM200, על בדיקת תקינות המערכות.

שיטת ארוסול

לפני מס' שנים "עלתה" מרוסיה שיטה חדשה של מערכת הנקראת "ארוסול". הארוסול הינה מערכת עצמאית שבה בעת שריפה, המערכת פורקת חומר שחור הדוחק החוצה את החמצן, וכתוצאה מכך, המערכת מכבה את השריפה ומקור האש בארון. המערכת מלכלכת מאוד אך אינה פוגעת כלל בארון, במוליכים ובפסי הצבירה. כך שלאחר השריפה ניתן לשאוב את החומר המלכלך ע"י שואב אבק ולהחליף את אותו רכיב פגום שנשרף, ולהשיב בצורה מהירה מאוד את התפקוד לארון.

חשוב לציין, כי מחירו של הארוסול הינו כמחצית ממחיר מערכת FM200 עבור ארון זהה.

מערכת צינור גז פשוטה

מערכת שלישית שנכנסה לאחרונה הינה מערכת פשוטה מבחינת תפעולה אך חכמה ואפקטיבית מאוד. במערכת זו, מכניסים צינור גמיש, ובתוכו גז המיועד לכיבוי שריפות חשמל הצינור מפותל בתוך הארון חשמל בכיוונים רבים, ומושאר שם. במקרה של שריפה, כתוצאה מהחום נוצר נקב בצינור והגז משתחרר בסמוך מאוד למקור האש ומכבה אותה באופן מיידי.

לשלושת המערכות קיים תו תקן .

לסיכום

כל אחת מהדרכים טובה ויעילה לכיבוי אש בארון חשמל. חשוב מאוד להקפיד שתהיה לכם את אחת המערכות נגישה ובקרבת מקום. כמו כן חשוב לבצע בדיקות תקופתיות של חשמלאי מוסמך, לארון החשמל.

x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.